معرفی کتاب نخبه زاده می شوید یا ساخته می شوید؟

۲۵ آذر ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۷۴۶ دانستنی ها و ایده ها
تعداد بازدید:۱۵۹۷
این کتاب مولفه های شناسایی نخبگان و روش های آموزشی ارتقا این مولفه ها تا حد استعداد برتر و نخبگی را شرح داده است.
معرفی کتاب نخبه زاده می شوید یا ساخته می شوید؟

نخبه پروری از الزامات همه جانبه، برای تبدیل اقتصاد نفت محور ایران به اقتصادی دانش بنیان، خلاق و پویا است.

 امروزه بر بسیاری ثابت شده است که سرمایه ها را صرفا نمی توان از زیر خاک جست و جو کرد و با دسترسی بیشتر به نفت و گازو سایر منابع معدنی به پیشرفت رسید، بلکه سرمایه اصلی هر کشور مغزها و نخبگان آن جامعه هستند که بستگی مستقیمی به توسعه نظام آموزش و پرورش کشورها دارد.

آیا دانش آموزان ما نابغه هستند؟ آیا نمی­توان از آنان ادیسون­ها، اینشتاین­ها، ماری­کوری­ها، و حسابی، ساخت؟ آیا برای نخبه شدن به یک استعداد خاص و ویژه نیاز است؟ آیا نخبگی یک ویژگی ذاتی است یا با تاکید بر ویژگی ها و شرایط اکتسابی نیز قابل بروز و ظهور است؟ آیا همه دانش آموزان استعدادهایشان را می­شناسند؟ واقعیت این است مهم نیست که چه مدل استعدادی دارند مهم این است که در هر جایگاهی بهترین و موثر ترین فرد آن کار شوند چراکه در نظام هستی هیچ چیز بر پایه نتوانستن پدید نیامده است.

امروز به خوبی می دانیم که استعدادهای برتر امروز، نخبگان آینده ی کشور هستند که در صورت شناسایی و پرورش می توانند ضمن شکوفایی خود در نقش موثری در جامعه ایفا کنند. اما مسئله شناسایی نخبه را داریم.پیش از شناسایی نخبه، شناسایی استعداد برتر را داریم که در طول زمان تبدیل به نخبه خواهد شد؛ چون هر صاحب استعداد برتر که نخبه نیست؛ به تدریج به نخبه تبدیل می شود. پس اول شناسایی استعداد برتر است، بعد مسیر این صاحب استعداد برتر به سمت نخبه شدن، بعد رسیدن به نقطه ثمردهی که در واقع همان نقطه نخبه شدن است.

 در کتابی که تقدیم شد مولفه هایی شناسایی نخبگان یعنی: هوش، استعداد، خلاقیت، انگیزه، ویژگی های شخصیتی را به تفضیل شرح میدهیم سپس روش های آموزشی که می توان این مولفه ها را تا سرحد استعدادبرتر و نخبگی ارتقا دارد، ارائه خواهیم کرد. مطابق با آنچه که در کتاب ذکر شد می دانیم که هر فرد پتانسیل تبدیل شدن به فردی نخبه را دارد و سپس با آموزش می توان آن توانمندی های بالقوه را بالفعل نمود .

جهت اطلاعات بیشتر با ادرس ایمیل : nabizadeh.leily@gmail.com در ارتباط باشید.  


 

 


نظر شما :