زیست‌بوم «کمبریج» چگونه به برترین دانشگاه اروپایی پرورش افراد کارآفرین تبدیل شد؟

۱۵ مهر ۱۴۰۳ | ۰۹:۴۰ کد : ۲۶۶۸۶ اخبار با کارآفرینان موفق دانستنی ها و ایده ها
تعداد بازدید:۹۹
زیست‌بوم «کمبریج» چگونه به برترین دانشگاه اروپایی پرورش افراد کارآفرین تبدیل شد؟

این موفقیت به‌طور تصادفی اتفاق نیفتاده است، بلکه با یک تعهد استراتژیک و چند دهه تلاش در مسیر سرمایه‌گذاری و توسعه اکوسیستمی محقق شده است که شرکت‌ها بتوانند سریع‌تر از آزمایشگاه به بازار برسند. کارآفرینی در تمام سطوح دانشگاهی، با فعالیت‌ها و گروه‌های مختلفی که به برخی از جنبه‌های نوآوری، استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای در حال رشد اختصاص دارند، حمایت و تشویق می‌شود. این دانشگاه، کارآفرینان مشتاق و علاقه‌مند را با مهارت‌ها، شبکه‌ها، سرمایه‌گذاری و فضای مناسب برای رشد و اثرگذاری در سطح جهانی مجهز می‌کند.

راه‌اندازی چنین اکوسیستمی از مقطع کارشناسی گرفته تا دانشکده، اجازه می‌دهد یک ایده یا تحقیق علمی به یک تجارت ماندگار تبدیل شود. این امر نشان می‌دهد که چرا دانشگاه کمبریج همواره به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشگام جهانی در عرصه نوآوری و کارآفرینی شناخته ‌شود. کمبریج در افق ۲۰۳۵ برای رسیدن به ۶۰ هزار شغل مستقیم جدید، ۴۰ شرکت چندملیتی جدید، جذب ۲۰ میلیارد پوند سرمایه جسورانه، دستیابی به رتبه نخست سرانه پتنت فعال جهان، ارزش افزوده سالانه ۱۰ میلیارد پوندی، ۱۵ یونیکورن فعال جدید، ۱۵۰۰ شرکت زایشی جدید و بیش از ۵۰ پروژه نوآوری محلی تلاش می‌کند.

کمبریج؛ ابرخوشه علمی و فناوری

دانشگاه کمبریج که در شهر کمبریج و در یک‌ساعتی لندن قرار گرفته، به ایجاد دستاوردهایی فراتر از حد ادامه داده است. این دانشگاه به یک اکوسیستم نوآوری در کلاس جهانی تبدیل شده است که پیشرو در تولید پژوهش و مالکیت معنوی در سطح جهانی است. «خوشه کمبریج»، برتری پژوهشی، مهارت‌های عمیق و متنوع، فضای کاری انعطاف‌پذیر، سرمایه‌گذاری و خدمات پشتیبانی را گرد هم می‌آورد که همگی از طریق یک اکوسیستم متصل، یکپارچه شده‌اند. در این اکوسیستم، ۲۴ کسب‌وکار میلیارد دلاری و نیز بیش از ۴۰ پارک علم و فناوری در کمبریج مستقر هستند. در این میان، گردش مالی سالانه شرکت‌های دانش‌بنیان در این دانشگاه ۲۴ میلیارد پوند گزارش شده است. در کمبریج ۵۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان حضور دارند و بیش از ۷۳ هزار نفر در این شرکت‌ها مشغول به کارند. همچنین، بزرگ‌ترین دانشکده زیست پزشکی در اروپا نیز متعلق به دانشگاه کمبریج است. 

تاثیر ۳۰ میلیارد پوندی کمبریج بر اقتصاد انگلیس

در زمینه تاثیر دانشگاه کمبریج بر اقتصاد باید گفت که به واسطه آن، حدود 40 شرکت چندملیتی شکل گرفته‌اند که 2.5 برابر افزایش یافته است. همچنین‌ از بین 1000 محقق برتر دنیا، 35 محقق را به خود اختصاص داده که 3 برابر رشد داشته است. به واسطه این دانشگاه، حدود 60 هزار شغل جدید به‌طور مستقیم ایجاد شده است. به‌طورکلی، سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خطرپذیر در این دانشگاه به چیزی بالغ بر 20 میلیارد پوند رسیده که بیش از 5 برابر شده است. همچنین‌ یک ثبت اختراع فعال سالانه در سطح جهان به نام دانشگاه کمبریج ثبت شده است که بیش از 13 برابر رشد نشان می‌دهد. ارزش افزوده ناخالص (GVA) این دانشگاه به رقمی حدود 10 میلیارد پوند می‌رسد که 1.5 برابر شده است. 15 یونیکورن فعال نیز به تازگی شکل گرفته‌اند که نسبت به قبل 2.5 برابر شده‌اند. فضای آزمایشگاه جدید این مرکز حدود 9300 متر مربع وسعت دارد که دو برابر شده و بیش از 1500 شرکت فعال نیز در این اکوسیستم حضور دارند که دو برابر شده است. درمجموع، طبق برآوردهای صورت‌گرفته، کل تاثیر اقتصادی دانشگاه قریب‌به 29 میلیارد و 800 میلیون پوند تخمین زده شده که 23 میلیارد و 100 میلیون پوند آن از سوی فعالیت‌های پژوهشی و تبادل دانش دانشگاهی شامل شرکت‌های تجاری جدا‌شده از دانشگاه یا مرتبط با آن و سایر فعالیت‌های تجاری انجام‌شده در دانشگاه حاصل می‌شود. طبق این گزارش، کمبریج از بیش از 86 هزار شغل در سراسر انگلیس پشتیبانی می‌کند که از آن جمله می‌توان به 52 هزار شغل در شرق انگلیس اشاره کرد که منجر به ایجاد ارزش افزوده ناخالص (GVA) بیش از 13 میلیارد پوند می‌شود. به ازای هر یک پوندی که دانشگاه هزینه می‌کند، 11.70 پوند تاثیر اقتصادی به جا می‌گذارد. 

کمبریج، برترین دانشگاه تولید استارتاپی در اروپا

در هسته اکوسیستم کمبریج، دانشگاه 800ساله کمبریج قرار دارد که به دلیل تاریخ غنی از نوآوری و نیز زادگاه اکتشافات پیشگامانه، از موتور جت گرفته تا ساختار DNA، شهرت دارد. با توجه به پیشگامی این دانشگاه در حوزه‌های حیاتی، از ژن‌درمانی‌های تحول‌آفرین گرفته تا محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی اخلاق‌مدار، فرهنگ نوآوری و کارآفرینی همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. این دانشگاه فعالانه به دنبال به حداکثر رساندن تاثیر اجتماعی و اقتصادی خود با حمایت از شرکت‌های «اسپین اوت» و استارتاپی است که با هدف تجاری‌سازی پژوهش‌های کمبریج ایجاد شده‌اند. بیشتر شرکت‌های فناوری در خوشه کمبریج، به‌گونه‌ای به دانشگاه متصل هستند، به‌طوری‌که‌ یا به‌طور مستقیم به پژوهش‌های دانشگاهی مرتبطند یا توسط فارغ‌التحصیلان کمبریج یا توسط کارکنان آن راه‌اندازی شده است یا اینکه برای یافتن راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات تجاری با محققان دانشگاهی همکاری می‌کنند. این دانشگاه نه‌تنها در ایجاد و ارائه برخی از بزرگ‌ترین فرایندهای موفقیت کمبریج نقشی اساسی داشته، بلکه از طریق استراتژی سرمایه‌گذاری در نوآوری و تجاری‌سازی، به مهار ترکیبی از سرمایه‌های خطرپذیر، سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌ای مورد حمایت دولت و تامین مالی زیرساختی کمک کرده است. «تشکیلات اقتصادی کمبریج» بازوی نوآوری این دانشگاه است که با حمایت و تشویق نوآوران، کارشناسان و کارآفرینان دانشگاه کمبریج برای استفاده از راه‌های تجاری برای توسعه ایده‌ها و تخصص فردی، نقشی اساسی ایفا کرده است. باتوجه به اینکه دانشگاه کمبریج برترین دانشگاه اروپایی در تولید «اسپین‌اوت»‌های دانشگاهی است، بیش از 500 شرکت «اسپین‌اوت» و استارتاپی از دل این دانشگاه سربرآورده‌اند که سرمایه بازار ترکیبی آنها بیش از 40 میلیارد پوند را شامل می‌شود. 

کمبریج چگونه ابرقدرت پرورش استعدادها شد؟

در سال 2023، Dealroom به‌عنوان ارائه‌دهنده جهانی اطلاعات در مورد استارتاپ‌ها و اکوسیستم‌های فناوری، براساس معیار سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خطرپذیر، دانشگاه کمبریج را موفق‌ترین دانشگاه اروپایی در پرورش استعدادهای کارآفرینی و رتبه نخست در دنیا برای موسساتی معرفی کرد که بیش از 10 میلیون دلار بودجه برای هر دانشجو کسب درآمد کرده است. 

یکی از برجسته‌ترین نقاط قوت دانشگاه کمبریج، تعهد آن به ایجاد محیطی مناسب برای نوآوری است. شبکه گسترده مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه‌ها و مراکز رشد دانشگاهی، منابع و پشتیبانی‌های لازم را برای تبدیل ایده‌های جسورانه به راه‌حل‌های ملموس در اختیار محققان، کارآفرینان و دانشجویان قرار می‌دهد. حضور آزمایشگاه «کاوندیش» که ساختار DNA در آن کشف شد تا مرکز هوش مصنوعی کمبریج در پزشکی در دانشگاه کمبریج، باعث شده این مرکز آموزشی به‌طور مداوم مرزهای دانش و نوآوری را در پیش گیرد. این دانشگاه در جهت تقویت کارآفرینی به‌منظور ایجاد اشتیاق در دانشجویان و محققان برای کشف قابلیت‌های تجاری ایده‌های آنها می‌کوشد؛ به‌گونه‌ای که طیفی از برنامه‌ها و ایده‌های ابتکاری را با هدف پرورش استعدادهای کارآفرینی، از شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد کسب‌وکارها گرفته تا دوره‌ها و انجمن‌های کارآفرینی اجرا می‌کند. کمبریج با تجهیز افراد به مهارت‌ها، دانش و منابع موردنیاز برای تبدیل ایده‌ها به واقعیت، نسل جدیدی از نوآوران را تربیت می‌کند که آماده شکل دادن به آینده اقتصاد و جامعه انگلیس باشند. این دانشگاه میزبان بیش از 95 طرح ابتکاری است که از کارآفرینی و نوآوری توسط کالج‌ها، بخش‌های دانشگاهی و شرکت‌های تابعه دانشگاه حمایت می‌کنند. آنها به اتفاق هم، یک شبکه سازمانی دانشگاهی را تشکیل می‌دهند که جامعه‌ای برای یادگیری و به اشتراک‌گذاری بهترین تجربیات با یکدیگر است. 

طرح ۱۴هفته‌ای برای توسعه بازار، گروه و سرمایه‌گذاری

طرح ابتکاری «بنیانگذاران در دانشگاه کمبریج» طرح استراتژیک جدیدی است که براساس تخصص دانشگاه و مزیت‌هایی که برای زنده کردن نوآوری‌های فنی و اجتماعی از طریق ایجاد مشاغل جدید‌ دارد، اقداماتی را از حل معضل تغییرات آب و هوایی گرفته تا یافتن راه‌حل برای بیماری‌های کشنده، دربرمی‌گیرد. در مرکز این ماموریت، تسریع فعالیت استعدادها و دسترسی به شبکه استثنایی بنیانگذاران، سرمایه‌گذاران و مدیران ارشد است. آنها تاکنون درمجموع بیش از ۱۰۰ شرکت را تاسیس و از بیش از ۸۰۰ سرمایه‌گذاری فعلی خطرپذیر به ارزش بیش از ۱۵ میلیارد پوند حمایت کرده‌اند. از عملکردهای این طرح می‌توان به تبدیل استارتاپ‌های فناورانه به سرمایه‌گذاران تجاری ماندگار، شتاب‌دهی شرکت پیش از مرحله جذب سرمایه کشت ایده و نیز آمادگی شرکت‌ها در مراحل ابتدایی برای سرمایه‌گذاری اشاره کرد. این طرح ۱۴‌هفته‌ای روی توسعه بازار، گروه و سرمایه‌گذاری تمرکز کرده است. تا ۲۰۰ هزار پوند سرمایه‌گذاری اولیه تضمین‌شده برای تامین مالی بعدی در این دانشگاه ارائه می‌شود. همچنین بیش از ۵۰ ساعت مربیگری فشرده به همراه کارآفرینی در کمبریج اجرا می‌شود. علاوه‌براین، بیش از ۳۰ مربی، شریک و سرمایه‌گذار مازاد، پشتیبانی‌های اختصاصی را ارائه می‌دهند. 

مرکز کارآفرینی کمبریج طرح 10 هفته‌ای EnterpriseTECH 

در مرکز کارآفرینی دو طرح EnterpriseTECH و EnterpriseTECH STAR اجرا می‌شود که هر دو، برنامه‌های 10 هفته‌ای‌اند تا مسیری جامع را برای محققان در تمام رشته‌ها ایجاد کنند تا به واسطه آن، علاوه‌بر تقویت کارآفرینی، مهارت‌هایی را تقویت کند که باعث رشد شخصی و حرفه‌ای به‌عنوان کارآفرین می‌شود. هر دو طرح از نظر آموزشی و عملی به هم مرتبطند و EnterpriseTECH مقدمه‌ای برای پیشرفت در مرحله بعدی است. هدف از این دو طرح، ایجاد نسل جدیدی از محققان است که برای خلاقیت، کارآفرینی و تجربه عملی ارزش قائل می‌شوند و مشتاق برای سرمایه‌گذاری در دنیای تجارت و کسب‌وکار هستند. 

طرح I-TEAMS

طرح I-Teams گروه‌های چندرشته‌ای متشکل از دانشجویان دکتری، فوق دکتری و کارشناسی‌ارشد را دور هم جمع می‌کند تا تحقیقات اولیه بازار را برای اختراعات پیشگامانه دانشگاه انجام دهند. گروه‌ها با کارشناسان صنعت و بخش مربوطه مصاحبه کرده و توصیه‌های مبتنی‌بر شواهد را به مخترعان ارائه می‌کنند و مهارت‌های تجاری‌سازی عملی را می‌آموزند. درواقع این طرح، برترین راه‌های تجاری‌سازی برای اختراعات جدید را پیش روی فارغ‌التحصیلان قرار می‌دهد. این طرح روی بیش از 250 فناوری کار کرده و بیش از 1500 دانشجو را تحت آموزش قرار داده که باعث ایجاد بیش از 110 شرکت «اسپین اوت» شده که باعث جذب بیش از 300 میلیون دلار سرمایه شده است.

پرورش مغزهای کارآفرین در آزمایشگاه کارآفرینی 

آزمایشگاه کارآفرینی کالج سلطنتی نیز طرح‌های کارآفرینی را اجرایی می‌کند به‌طوری‌که فوق برنامه یک‌ساله‌ای را برای دانشجویان مقاطع کارشناسی تا دکتری ارائه می‌دهد تا چگونگی استفاده از فرصت‌ها را بیاموزند و بتوانند تجزیه‌و‌تحلیل بازار را انجام دهند و برنامه‌های تجاری خود را آماده‌سازی کنند و نیز اصول اولیه امور مالی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر، راه‌اندازی و مدیریت شرکت‌های نوپا را بیاموزند. هدف از اجرای این طرح، کمک به دانشجویان در توسعه قابلیت‌های کارآفرینی است که می‌توانند آن را روی پروژه‌های تجاری، شرکت‌های اجتماعی و پروژه‌های پژوهشی پیاده‌سازی کنند. 

طرح ایمپالس 

طرح ایمپالس در مرکز مکس‌ول یک طرح ۱۲ هفته‌ای است که به‌طور خاص برای نوآوران فناوری ایجاد شده و فرصت‌هایی را نیز برای کارآفرینی و کارآفرینی داخلی ارائه می‌دهد. به‌عنوان یک برنامه آموزشی اجرا می‌شود که از علوم، تحقیقات فناوری و تخصص کارآفرینان سطح بالا در اکوسیستم فناوری گسترده استفاده می‌کند تا نسل جدیدی از کارآفرینان را پرورش دهد. این طرح به‌طور سالانه از انتهای آوریل تا اواسط جولای اجرا می‌شود که از سه مدل با پشتیبانی‌های بعدی تشکیل می‌شود. این طرح از طریق مشاوره‌های صنعتی، مشاوره حضوری، جلسات پیشنهادی سرمایه‌گذاران، تحقیقات بازار، کارگاه‌های آموزشی و شبکه‌گذاری ارائه می‌شود. 

مرکز IE

IE کمبریج، مرکز نوآوری و کارآفرینی اختصاصی این دانشگاه است که مرکزی برای ورود کارآفرینان مشتاق شامل فارغ‌التحصیلان تا استادان است تا به‌طور موثری از حمایت‌های مالی دانشگاه برای پیشبرد طرح‌ها استفاده کنند. این مرکز در سال 2023 راه‌اندازی شد و تمام راه‌های ابتکاری نوآوری و کارآفرینی دانشگاهی را ترویج و کارآفرینان دانشگاه را با اکوسیستم گسترده‌تر مرتبط می‌کند. مرکز IE همچنین کمک می‌کند تا کارآفرینان آینده بتوانند با تمام اکوسیستم نوآوری و فناوری دانشگاه و متخصصان و حوزه دانشی ارتباط برقرار کنند تا بتوانند بستر لازم را برای موفقیت خود آماده کنند. 

دانشگاه کمبریج؛ سرمایه‌گذار بخش نوآوری

نقش دانشگاه به‌عنوان یک سرمایه‌گذار در مراحل اولیه، برای رشد اکوسیستم کمبریج حیاتی است و برای پر کردن این شکاف بین نوآوری دانشگاهی و موفقیت تجاری قدم برمی‌دارد. سرمایه‌گذاری آن جایگاهی اساسی در حمایت از شرکت‌های جدید بازی می‌کند که اغلب به‌عنوان پرریسک‌ترین فصل طیف سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود. مرکز «سرمایه‌گذاری‌های کارآفرینی کمبریج» که در سال ۱۹۹۵ تاسیس شد، صندوق سرمایه‌گذاری دانشگاه کمبریج را مدیریت می‌کند و نه‌تنها در شرکت‌ها در مراحل اولیه سرمایه‌گذاری می‌کند، بلکه به بنیانگذاران این شرکت‌ها نیز کمک می‌کند تا یک استراتژی تجاری را شکل دهند و از آنها در توسعه و رشد محصولات‌شان حمایت می‌کند. این مرکز با قریب به ۲۰ سرمایه‌گذاری در سال، از شبکه گسترده مربیان و افراد غیراجرایی خود برای جذب مدیریت لازم و تامین مالی مورد نیاز در زمان توسعه شرکت‌ها استفاده می‌کند. این امر در ایجاد چنین دانشگاهی به‌عنوان یک پیشگام جهانی در تاسیس شرکت‌های تحول‌آفرین و با رشد بالا بسیار مفید بوده است. تمام درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها برای حمایت از رشد شرکت‌های آینده به صندوق بازگردانده می‌شود. طبق آمار، طی ۲۵ سال، ۲۹۳ سرمایه‌گذاری در ۱۵۸ شرکت در دانشگاه کمبریج صورت گرفته است. 

سرمایه‌گذاری ۲ میلیون پوندی در هر شرکت

مرکز «سرمایه گذاری‌های کارآفرینی کمبریج» با سرمایه‌گذاری VCها، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران فرشته همکاری می‌کند تا سرمایه کافی برای ارائه پشتیبانی گسترده از علوم زیستی، فناوری‌های عمیق، پایداری و کسب‌وکارهای سرمایه‌گذاری اجتماعی فراهم کند. تصمیمات سرمایه‌گذاری براساس سود اجتماعی و نیز بازده پول اتخاذ می‌شود. این صندوق‌ها قادرند بیش از 2 میلیون پوند روی هر شرکتی سرمایه‌گذاری کنند. تصمیم‌گیری‌ها برای سرمایه‌گذاری بیش از 100 هزار پوند توسط کمیته سرمایه‌گذاری کارآفرینی کمبریج گرفته می‌شود که از 17 عضو تشکیل شده است. آنها هرکدام به دلیل دانش عمیق، تجاری‌سازی پژوهش و تجربه راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و اسپین‌اوت‌ها انتخاب شده‌اند و توانسته‌اند به‌طور مستمر سرمایه اولیه را از 8 میلیون و 100 هزار پوند به بیش از 42 میلیون پوند افزایش دهند و از 3 میلیارد پوند بودجه بیشتر استفاده کنند. از جولای 2023، صندوق‌های سرمایه‌گذاری دانشگاه درمجموع بیش از 75 میلیون پوند وجه نقد و دارایی در اختیار داشتند و در سال مالی گذشته 5 میلیون و 300 هزار پوند در بخش‌های جدید و اسپین‌اوت‌های دانشگاه سرمایه‌گذاری کردند. از سال 1995، قریب به 3 میلیارد پوند بودجه توسط شرکت‌های سرمایه‌گذار کسب شده است. در بازه سرمایه‌گذاری روی شرکت‌ها، حدود 42 میلیون پوند سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. سرمایه‌گذاری‌ها حدودا 3.36 برابر افزایش یافته‌اند. همچنین بیش از 75 میلیون پوند پول نقد و وجوه توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری دانشگاهی نگهداری می‌شود. 

مراحل سرمایه‌گذاری «سرمایه‌گذاری‌های کارآفرینی»

سرمایه‌گذاری‌هایی که از سوی مرکز «سرمایه‌گذاری‌های کارآفرینی کمبریج» انجام می‌شود، در چهار مرحله شامل مسیریابی، پیش از کشت ایده، کشت ایده، و سری A+ صورت می‌گیرد. در مرحله مسیریابی سرمایه‌گذاری‌ها شامل بیش از 20 هزار پوند وام، مشارکت مشتری و استراتژی‌های تجاری و نمونه‌سازی نرم‌افزاری و آزمایش میدانی می‌شوند. در مرحله پیش از کشت ایده سرمایه‌گذاری‌هایی در قالب وام‌های قابل تبدیل 50 تا 150 هزار پوندی، اعتبارسنجی فرصت و تطبیق توسط سرمایه‌گذاران خارجی انجام می‌شود. در مرحله کشت ایده نیز سرمایه‌گذاری‌ها در قالب 250 هزار تا یک میلیون پوند به ازای هر راند سرمایه‌گذاری، توسعه محصول و وجوه تطبیق خارجی انجام می‌شوند. در آخر هم در مرحله سری A+ سرمایه‌گذاری به ازای هر راند سرمایه‌گذاری 250 هزار تا یک میلیون بودجه و به‌عنوان بخشی از سندیکای رشد انجام می‌شود. 

مشارکت کمبریج با سایر سرمایه‌گذاران

مرکز «سرمایه‌گذاری کارآفرینی کمبریج» با بسیاری از سرمایه‌گذاران مشترک روابط قوی برقرار کرده که باعث موفقیت این دانشگاه و سرمایه‌گذاران آن شده است. شرکای این دانشگاه برای اطمینان از اینکه اسپین‌اوت‌‌ها و استارتاپ‌ها بهترین شانس را برای رصد شرکت‌ها داشته و به صورت گروهی همکاری خوبی با یکدیگر دارند. مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی، تخصص و شبکه‌های بیشتر و نیز بودجه بسیار ارزشمندی را به همراه دارد. 

صندوق کارآفرینی دانشگاه کمبریج: صندوق کارآفرینی دانشگاه کمبریج یکی از شرکای سرمایه‌گذاری با این دانشگاه است که در سال ۲۰۱۲ به‌منظور اختصاص بودجه به فارغ‌التحصیلان این دانشگاه و توسعه اکوسیستم سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شد. این صندوق در درجه اول، روی شرکت‌های علمی و فناوری که در مراحل اولیه از دانشگاه خارج می‌شوند سرمایه‌گذاری می‌کند و می‌تواند سرمایه ارائه شده به آنها را دوبرابر کند. این طرح بیش از ۲۶ میلیون پوند جمع‌آوری کرده و در ۶۰ شرکت اسپین‌اوت سرمایه‌گذاری انجام داده و توانسته تا امروز بازدهی سه‌برابری را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد. شرکت‌های سرمایه‌گذار درمجموع بیش از ۵۵۰ میلیون پوند سرمایه سندیکایی جمع‌آوری کرده که ارزش آنها به بیش از یک میلیارد پوند رسیده است. 

شرکای سرمایه‌گذار کارآفرینی کمبریج: مرکز شرکای سرمایه‌گذار کارآفرینی کمبریج از دیگر شرکای سرمایه‌گذار است که با دانشگاه کمبریج مشارکت می‌کند. این مرکز در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد تا سرمایه‌گذاران مختلف را زیر یک سقف جمع کند. این طرح تنها برای عضویت سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سرمایه‌گذاران فرشته با علاقه‌مندی به یادگیری در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری اولیه از دانشگاه کمبریج آزاد است. با کمک این مرکز، اعضا این فرصت را پیدا می‌کنند در رویدادهای نمایشگاه سرمایه‌گذار شرکت کرده و با شرکت‌های ارائه‌دهنده و سایر اعضا ارتباط برقرار کنند. تیم سرمایه‌گذار نیز با آنها همکاری نزدیکی دارد تا در طول سال به‌روزرسانی‌هایی را درمورد سرمایه‌گذاری‌ها، فرصت‌های موجود و سرمایه‌گذاری‌های جدید ارائه کند. 

شرکت سرمایه‌گذار «سرمایه نوآوری کمبریج»

سرمایه‌گذار «سرمایه نوآوری کمبریج» در سال ۲۰۱۴ توسط دانشگاه کمبریج و مرکز نوآوری کمبریج برای افزایش تجاری‌سازی موفقیت‌آمیز در حوزه علوم زیستی و نوآوری‌های عمیق در فناوری راه‌اندازی شد. این یک سرمایه‌گذار ترجیحی برای دانشگاه است که بیش از ۰.۵ میلیارد پوند بودجه را تضمین کرده و از بیش از ۴۰ شرکت پشتیبانی اساسی انجام می‌دهد. این سرمایه‌گذار، از طریق مشارکت با دانشگاه و شبکه گسترده‌ای شامل کارآفرینان، موسسات تحقیقاتی و شتاب‌دهنده‌ها به موج بعدی استارتاپ‌های تاثیرگذار جهانی دسترسی دارد. این شرکت به‌طور استراتژیک در توسعه سرمایه‌گذاری‌های جسورانه در طیفی از زمینه‌ها ازجمله درمان سرطان، تشخیص ژنومی، جراحی رباتیک، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی سرمایه‌گذاری می‌کند. در سابقه ۱۰ ساله این شرکت، حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون پوند سرمایه توسط شرکت‌های سرمایه‌گذار جمع‌آوری شده است.