گزارشی پیرامون نشست کارآفرینی و تجاری سازی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی

۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۸۱۲۹ اخبار
تعداد بازدید:۶۴۹
به مناسبت هفته پژوهش نشست کارآفرینی و تجاری سازی در علوم انسانی و اجتماعی در روز شنبه 1 دی ماه با حضور دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه و همچنین افراد فعال در حوزه کارآفرینی برگزار گردید .
گزارشی پیرامون نشست کارآفرینی و تجاری سازی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی

به مناسبت هفته پژوهش نشست کارآفرینی و تجاری سازی در علوم انسانی و اجتماعی توسط مرکز کارآفرینی و هدایت شغلی دانشگاه علامه طباطبائی در سالن همایش های کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه در روز شنبه 1 دی ماه با حضور دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه و همچنین افراد فعال در حوزه کارآفرینی برگزار گردید .

آغاز جلسه  :

در ابتدا بعد از تلاوت آیاتی از قرآن کریم آقای دکتر گودرزی رئیس مرکز کارآفرینی و هدایت شغلی دانشگاه سخنانی در رابطه با مفهوم کارآفرینی از جنبه دانشگاهی و جایگاه کنونی آن در دانشگاه های کشور بخصوص دانشگاه های علوم انسانی پرداختند.

و همچنین نکاتی در رابطه با نسل های دانشگاهی و طبقه بندی آن اظهار نمودند که به شرح زیر می باشد :  

نسل اول : آموزش که به عنوان اصلی ترین وظیفه دانشگاه مطرح می شود و خروجی آن افراد آموزش دیده می باشند ، زبان غالب آن لاتین و مدیریت توسط رئیس منسوب شده  صورت می گیرد. 

نسل دوم : پژوهش و تولید علم است و نقش عمده دانشگاه شناخت ماهیت علوم طبیعی و تمرکز بر تسلط انسان بر علوم طبیعی است که خروجی آن افراد آموزش دیده­ی حرفه ای و تربیت دانشمندانی است که بصورت تخصصی در حوزه کشف و تولید علوم جدید به جامعه کمک بکنند ، زبان این نسل بستگی به این دارد که دانشگاه در کدام کشور فعالیت بکند و مدیریت آن توسط دانشمندان صورت می گیرد. 

نسل سوم : دانشگاه کارآفرین است که در کنار آموزش و پژوهش بصورت حرفه ای بهره برداری از دانش و تجاری سازی و ایجاد ارزش افزوده از دانش تولید شده را بر عهده دارد و خروجی آن کارآفرینان می باشند و زبان غالب آن انگلیسی می باشد همچنین ریاست دانشگاه را یک فرد حرفه ای با تخصص مدیریتی بر عهده دارد. 

نسل چهارم : دانشگاه در صدد ایفا کردن نقش در توسعه اقتصاد محلی است که مدیریت آن افراد حرفه ای با مشارکت افراد متخصص منطقه می باشد و دانشگاه جدا از بستری که در آن فعالیت می کند نمی باشد. 

ایشان بیان داشتند بر این اساس دانشگاه­های ما هنوز در نسل دو مانده اند و وارد بحث کارآفرینی و همچنین نسل چهار نشده ایم تا مسائل و مشکلات بومی یک منطقه را حل نماییم همچنین دانشگاه برای حرکت بسوی فعالیت های کارآفرینانه  دارای ماموریت هایی از جمله تجاری سازی دانش ، کارآفرینی اجتماعی و کارآفرینی انسانی است که متاسفانه ما در این حوزه ها ضعیف عمل کرده ایم به گونه ای که باید در کارآفرینی اجتماعی  ماموریت ها و اهداف و اینکه تا چه حد توانسته ایم مشکلات جامعه را حل نماییم مشخص شود. در کارآفرینی انسانی نیز باید مشخص کنیم که آیا افراد از نظر روحی و اجتماعی دچار تحول شده و مهارت های لازم را کسب نموده اند .

همچنین اظهار داشتند که در بسیاری از کشور های جهان حوزه های علوم انسانی درآمد زایی خوبی داشته و باعث ایجاد تحولاتی برای آینده می شوند . در همین راستا و به منظور ارتقا سطح مهارت های دانشجویان و انتخاب درست مسیر شغلی شان ، دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی در کشور در کنار کارآفرینی به هدایت شغلی نیز پرداخته است.   

در انتها نیز از تاسیس حوزه 2 مرکز رشد و نوآوری در دانشگاه علامه طباطبائی خبر دادند. 

در ادامه آقای جلیلی روزنامه نگار و مدیر ارتباطات و بازاریابی شرکت سرآمد به ایراد سخنانی در حوزه نوآوری در کسب و کار ها و اهمیت آن  پرداختد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود

در سال 2016 عمده صادرات ایران در حدود 60 تا 80 درصد نفت خام و محصولات پتروشیمی بوده است که با توجه به تغییرات صنعت خودرو در زمینه نوآوری و استفاده از خودرو های برقی به جای سوخت فسیلی فروش نفت ما تا چند سال آینده بشدت کاهش خواهد یافت و چاره ای بجز رفتن به سوی نوآوری نداریم زیرا کسب و کار ها بشدت به سمت نوآوری می­روند. همچنین اظهار نمودند که نگاه ما به استارتاپ یک نگاه فنی و بر پایه علم فناوری اطلاعات است در صورتی که این دید اشتباه است و بر اساس نمودارها و آمار ها  در سال های اخیر با ارزش ترین کسب وکار های دنیا شرکت های ارائه دهنده سرویس های نوآورانه  بوده اند که معمولا بر پایه پلتفرم می باشند  و مدیریت آن نسبت به پایه فنی آن نقش مهم تری دارد که نیاز به فارغ التحصیلان علوم انسانی را پر رنگ تر می کند  همچنین با توجه به نقش مهم احساسات و گسترش مسئله افسردگی در دنیا ،  امروزه استارت های روانشناسی در این عرصه موفقیت های زیادی  کسب نموده اند .

ایشان اشاره نمودند که امروزه در اکثر شرکتهای معتبر دنیا حدود 85 درصد از نیازهای استخدامی حول رشته های هنر و علوم انسانی بیان می شوند و در آینده کسب و کار ها به تنوع در مدل های کسب و کار و نیروی انسانی نیاز خواهند داشت که باید در این راستا دانشجویان رشته های علوم انسانی تلاش نمایند تا خلآهای موجود را پر کنند .

 بعد از آن خانم سکاکی کارشناس مرکز رشد و نوآوری به معرفی مرکز رشد و نوآوری و نحوه پذیرش تیم های کارآفرین و استارتاپ  پرداختند.

 

 

و پس از آن آقای میر هاشمی دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات وفعال در حوزه کارآفرینی ارتباطات به بیان نکاتی در رابطه با ضعف های نظری در تعریف علوم انسانی و کارآفرینی در حوزه آن و همچنین ارتباط علوم انسانی با جامعه و مشکلات سر راه تجاری سازی آن پرداختند همچنین علوم انسانی را  مفهوم سازی تجارب در جامعه که برخاسته از درد جامعه باشد تعریف نمودند که باید به پاسخگویی مسائل جامعه بپردازد . در ادامه صحبتشان به مقایسه علوم انسانی با علوم طبیعی  و یگانگی حوزه هنر با حوزه علوم انسانی پرداختند .

 

در انتهای جلسه نیز پرسش و پاسخ هایی در رابطه با نبود آمار و ارقام دقیق از  استارتاپ ها  بخصوص در حوزه علوم انسانی در داخل کشور و کمبود بودجه اختصاص یافته به حوزه پژوهش و همچنین وجود مخالفان و منتقدان در حوزه تجاری سازی علوم انسانی مطرح گردید.

 


نظر شما :