مصاحبه با کارآفرین علامه ای 3

۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۸۱۲۷ با کارآفرینان موفق
تعداد بازدید:۱۲۴۰
اکبر سهرابی: موسس شرکت کارآفرینی نگین حاتم کویر (نحک)
مصاحبه با کارآفرین علامه ای 3

معرفی:

به نام خدا، با عرض سلام اینجانب اکبر سهرابی هستم. متولد سال 1368 در شهرستان شهربابک. مقطع کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک به اتمام رساندم و در سال 1392 در رشته مدیریت کارآفرینی وارد دانشگاه علامه شدم که فصل جدیدی در زندگی من آغاز شد. پس از اتمام مقطع کارشناسی ارشد نیز شرکت کارآفرینی نگین حاتم کویر را در استان یزد تاسیس کردم که 23 نفر نیروی بیمه شده و چندین نیروی پاره وقت دارد.

 

چگونه کسب و کار خود را راه اندازی کردم؟

همیشه احساس می کردم که باید برای محرومان و مستضعفان کاری کرد. از همین رو در دوران دانشجویی با گروه های جهادی به روستاهای محروم می رفتیم. اما هر چه بیشتر می گذشت احساس می کردیم که با فعالیت های عمرانی و خدماتی نمی توانیم اثر زیادی در در رفع محرومیت روستاها داشته باشیم. اما به مرور با توسعه اشتغال در روستاها احساس کردیم که اتفاقات خوبی در روستاها می افتد و همراهی و تلاش روستائیان برای بهبود حالشان بیشتر می شود. اما نمی دانستیم چگونه می توان یک اشتغال پایدار و زودبازده را در روستا ایجاد نمود.

تا اینکه دغدغه محرومیت روستائیان و ایجاد اشتغال در روستاها پای بنده را به رشته کارآفرینی باز کرد. هر چند که اساتید دانشگاه، از شرکت های بزرگ و چندملیتی بسیار می گفتند و مثال می زدند اما من همواره به دنبال الگویی برای اشتغالزایی در روستاهای کوچک و دورافتاده کشور بودم. در محیط کار با دوست عزیزی همکار شدم که در حوزه اشتغال روستایی کارهای خوبی انجام داده بود و بارقه هایی از امید برای رفع مشکل اشتغال روستائیان در ذهن من روشن شد. همین امر سبب شد کار و زندگی در تهران را به یکباره رها کنم و در استان یزد به دنبال اجرایی کردن ایده های خود بروم.

چندین ماه طول کشید تا یک پروژه کوچک را در استان یزد اجرا کردم. با اینکه این پروژه برای شرکت تازه تاسیس بنده زیان ده بود اما به  لطف خدا نتایج آنقدر خوب بود که به سرعت سازمان هایی در تهران و سایر استان ها از بنده درخواست همکاری کردند. شرکت "کارآفرینی نگین حاتم کویر" با نام اختصاری "نَحَک" در مرکز رشد فناوری استان یزد شروع به کار کرد و به سرعت در حوزه اشتغالزایی روستایی در سطح کشور شناخته شد. در روزهای آغازین با دو نیروی پاره وقت کار می کردیم و روزهای خوب و بزرگ را با تردید برای شرکت ترسیم می کردیم. اما در حال حاضر با 23 نفر نیروی بیمه شده تمام وقت و چندین نیروی پاره وقت در 5 استان کشور کار خود را با پروژه های ملی و بین المللی به پیش می بریم و با امید و اعتماد به نفس بیشتری برای آرمان های بلند خود تلاش می کنیم. تا کنون این شرکت در حوزه ایجاد واحدهای بلدرچین، مرغ، بوقلمون، شتر مرغ و دام های اصلاح نژاد شده، شتر، کارگاه های خیاطی، گارگاه های ترشی و صنایع دستی، کارگاه های فرش و گلیم، کارگاه های نانوایی، واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی خانگی، مشاغل خدماتی و فنی روستائی، مجتمع های خدماتی-رفاهی بین راهی، زعفران، گل محمدی و گیاهان دارویی، باغات، انرژی خورشیدی، اقامتگاه های بومگردی و ... در استان های مختلف اقدام نموده است که برای هر حوزه از متخصصین و کارشناسان مجزایی در تیم خود بهره می برد.

ایده کسب و کار و چالش های پیش رو:

روستاها همیشه مراکز تولید بوده اند اما هر چه می گذرد این مراکز تولید بیشتر نابود می شوند و مردمان روستایی به سمت حاشیه شهرها مهاجرت می کنند. سوال همیشگی این بوده که چرا روستا با اینکه باید مهد تولید باشد امروزه شبیه به خانه سالمندان و یک مرکز مصرف شده است؟ شاید در نگاه ابتدائی همه تقصیر را بر گردن سیاست های غلط دولت ها و تغییرات اقلیمی بگذاریم اما نکته مهم تر این است که روستائیان نتوانسته اند با دانش روز و روش های نوین تولید و فروش آشنا بشوند. عدم توانمندی روستائیان در کسب دانش و تجارب نوین، ضعف جدی در برقراری ارتباط با تامین کنندگان و خریداران، ضعف در برقراری ارتباط با نهادهای مسئول و عدم اطلاع از شرایط بازار از مهمترین دلایل شکست کسب و کارهای روستائی است. به مرور نیز روستائیان اعتماد به نفس و اعتماد به نهادهای دولتی و حاکمیتی را از دست داده اند و این موضوع کار را بسیار سخت کرده است.

ما در این شرکت تمامی زمینه های لازم برای ایجاد یک کسب و کار در روستا را فراهم می کنیم. بدین منظور ابتدا مطالعات جامعی را در روستا انجام می دهیم و سپس با استفاده از مدل کارآفرینی نحک حلقه های مربوطه را متصل می کنیم و طی چند گام کسب و کارهای روستایی را توسعه می دهیم.

 


نظر شما :