مصاحبه با کارآفرین علامه ای 1

۱۰ خرداد ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۵۹۵ با کارآفرینان موفق
تعداد بازدید:۲۷۰۵
میلاد شجاعی: مدیرعامل و بنیان گذار استارت آپ motekhases.com
مصاحبه با کارآفرین علامه ای 1

به نام خدا

کارآفرین موفق دانشگاه علامه طباطبائی: آقای میلاد شجاعی


معرفی:
با عرض سلام خدمت هم دانشگاهی های عزیزم و کسانی که این مصاحبه را می خوانند. من میلاد شجاعی هستم،  متولد 22 آذر 1369 در تهران؛ بنیان گذار و مدیر عامل استارتاپ motekhases.com.

پس از کسب مدرک کارشناسی خود در رشته مهندسی صنایع با کسب رتبه 81 کنکور سال 94، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در دانشگاه علامه قبول شدم و در حال حاضر ترم 4 هستم. قبل از راه اندازی کسب و کار خودم در شرکت های شادان، سامسونگ و ICTN به عنوان کارشناس بازرگانی و مدیر فروش فعالیت داشتم تا اینکه به دلیل راه اندازی استارتاپ متخصص از کارم استعفا دادم تا تمام تمرکز و زمانم را صرف ایده ای که داشتم بکنم.
به غیر از کار و درس اگر وقت خالی داشته باشم، به بدنسازی و اسنوکر علاقه زیادی دارم و زمان های استراحتم را با این ورزش ها پر می کنم. به نظر من تعادل در تمام جنبه های زندگی خیلی مهم است هرچند که بعضی اوقات برای بدست آوردن چیزهای بزرگ باید از تعادل خارج شد.


معرفی ایده و کسب و کار:
ماجرای شکل گیری استارت آپ متخصص از کلاس درس مدیریت بازاریابی آقای دکتر محمدیان، که از نظر من یکی از بهترین اساتید دانشگاه علامه هستند آغاز شد، ایشان کلاس را به دو بخش تقسیم کردند و به هر بخش یک موضوعی برای تحقیق و ارائه کلاسی اختصاص دادند. یکی از موضوعات استارتاپ ها بود و از آنجا بود که من با استارتاپ ها آشنا شدم، بعد از آن مطالعه خیلی زیادی روی استارتاپ های ایرانی و خارجی انجام دادم و چون رشته بازاریابی و بازرگانی هم می خواندم می دانستم که چه کسب و کارهایی آینده خوبی دارند و وارد چه حوزه هایی به دلیل وجود رقبای قوی نباید شد. یکی از بزرگ ترین دغدغه هایی که همیشه داشتم مشکل بیکاری و سختی پیدا کردن کار برای هم کلاسی ها و دوستانم بود که علیرغم توانایی بالا به دلیل مشکلات سربازی، کلاسهای درسی، امتحانات و ... نمی توانستد و یا نمی خواستند که به صورت تمام وقت در شرکتی مشغول به کار شوند اما واقعا نیازمند به کسب درآمد بودند. یکی از حوزه هایی که در دنیا بسیار مورد استقبال قرار گرفته بود ولی در ایران خیلی روی این موضوع قوی کار نشده بود، حوزه کارهای خود اشتغالی ( freelancer) بود. البته در ایران سایت های زیادی در حوزه خوداشتغالی مشغول به فعالیت هستند ولی به دلیل اینکه کاملا از ایده وب سایت های مشابه خارجی الگو برداری کرده اند همه آن ها شبیه به هم هستند و به دلیل مدل کسب و کارشان محدود می شوند به تنها چند خدمت خوداشتغالی یعنی برنامه نویسی، ترجمه، طراحی و به طور کلی خدماتی که بشود به صورت آنلاین و از راه دور انجام داد. به همین خاطر مشاغل زیادی مانند عکاسی، مربی بدنسازی، مدرس گیتار، تعمیرکار یونیت های دندان پزشکی و .... در این سایت ها پوشش داده نشده اند. بعد از تحقیق بر روی وب¬سایت های ایرانی و خارجی که در این حوزه فعالیت می کنند و ایجاد تغییرات و بومی سازی آن ها توانستیم به یک مدل کسب و کاری برسیم که هر تخصصی را بشود پوشش داد و ایده اولیه  سایت متخصص شکل گرفت. در حال حاضر وب¬سایت متخصص حدود 200 حیطه شغلی از برنامه نویس و مترجم گرفته تا ماساژور و نجار و ... را پوشش می دهد و برنامه دارد که این عدد را تا پایان سال 96 نزدیک به 1000 برساند.

یکی از مطالبی که دوست دارم راجع به آن صحبت کنم بحث مربوط به محیط کاری در استارتاپ ها و شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی است. در دنیای امروز ساختار شرکت ها به خصوص شرکت های مبتنی بر فناوریهای پیشرفته high tech بسیار با ساختارهای سنتی و خشک تفاوت پیدا کرده زیرا شما معمولا با افراد نخبه و با خلق و خوی خاص در تعامل هستید و باید تا جای ممکن به آن ها آزادی عمل بدهد تا با فکرهای خلاقانه و نو، مسیر پیشرفت را برای شرکت شما فراهم کنند. توصیه من به تمام شما دوستانم مطالعه کتاب "گوگل چگونه کار می کند" است که می تواند دید بسیار خوبی به شماراجع به مدیریت و تعامل با افراد نخبه را بدهد. شاید جالب باشد که بدانید ایده یکی از بهترین محصولات گوگل هنگام بازی بیلیارد چند برنامه نویس این شرکت یا به قول خودشان " گوگلر " شکل گرفت. ما نیز در شرکت خودمان تا جای ممکن سعی کردیم محیطی با نشاط و پویا را برای تیم خودمان که همگی از دانشجویان دانشگاه های برتر کشور هستند ایجاد کنیم.

مشکلات و چالش ها
به طور کلی راه اندازی استارتاپ کاری بسیار پر چالش است و به قول معروف کفشی آهنین می خواهد، این سختی برای ما دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به دلیل نبود دانشکده فنی در دانشگاهمان چندین برابر است زیرا لازمه راه اندازی کسب و کار آنلاین داشتن دانش برنامه نویسی است که دانشگاه علامه طباطبایی به دلیل اینکه دانشگاه علوم انسانی می باشد کار را برای فعالیت در این حوزه سخت تر از سایر دانشگاه های برتر کشور می کند اما غیر ممکن نیست. من همیشه بر این باور بودم که هرگاه انسان چیزی را واقعا از ته دل بخواهد و اگر دست از تلاس بر ندارد حتما به آن خواهد رسید. خوب است بدانید که از مرحله شکل¬گیری ایده اولیه متخصص تا راه اندازی آن 2 سال زمان برد و این 2 سال سخت ترین سال های زندگی من بود. از طرفی مشکلات مالی و عدم امکان استخدام تیم برنامه نویسی ، ترس از دزدیده شدن ایده در این بازه، انتخاب شریک نا مناسب، مشکل پیدا کردن سرمایه گذار و ... همگی دلایل خوبی بود برای نا امید شدن و کنار کشیدن ولی چون به کار و ایده ای که داشتم ایمان داشتم، مجبور شدم خیلی از مهارت ها را مانند طراحی لوگو و گرافیک، اصول برنامه نویسی، کار با موتور های جستجو و ... را خودم یاد بگیریم. خوشبختانه بعد از گذشت 2 سال دو نفر از بهترین و عزیزترین دوستانم آقایان جلیل طالعات و محمد نجاتپور که در زمینه دیگری فعالیت داشتند به این ایده علاقه مند شدند و به من اعتماد کردند و سرمایه گذاری ابتدایی در کار انجام شد و در عرض 1 ماه اول کارمان توانستیم نزدیک به 2000 متخصص جذب کنیم در حالیکه این عدد، هدف سالیانه مان بود!

توصیه ها و پیشنهادها
همانطور که عرض کردم درست است که راه اندازی استارتاپ در یک دانشگاه علوم انسانی دشوار است ولی غیر ممکن نیست. به تازگی هم در مرکز کارآفرینی دانشگاه امکانات خوبی ایجاد شده است که علاقمندان به حوزه کارآفرینی می¬توانند از آن یهره لازم را ببرند. اما اگر بخواهم توصیه هایی بر اساس مهمترین تجربیاتم که به من در تحقق این مسیر  کمک کرده¬اند بیان کنم می توانم به موارد زیر اشاره کنم:
•    مطالعه و یادگیری:  واقعا اگر می خواهید کسب و کاری را راه بیاندازید هرگز از مطالعه و یادگیری غافل نشوید، به هر حال شما یا باید افرادی را استخدام کنید که کارهای شما را انجام دهند و یا خودتون بسیاری از کارها را انجام بدید که در هر دو صورت باید دانش مربوط به آن کار را داشته باشید تا بتوانید کسب و کار خودتان را مدیریت کنید.
تیم سازی خوب: شما هر چقدر هم که ایده خوبی داشته باشید تا وقتی نتوانید آن را خوب عرضه کنید نمی توانید به موفقیت چشم گیری دست یابید، و این تیم شماست که کار اصلی کسب و کارتان را انجام می دهد به همین دلیل در انتخاب تیم تان وسواس داشته باشید.
• ایده جدید: همانطور که می دانید رشد استارتاپ ها در ایران با کشور آمریکا که مهد این حوزه می باشد تا حدودی برابری می کند به همین دلیل خیلی مهم است که ایده ای که دارید تکراری نباشد زیرا اگر یک رقیب قدر داشته باشید خیلی سخت می¬توانند جایگاه آن را کسب کنند؛ بارزترین مثال این موضوع رقابت شیپور و دیوار است که شیپور با توجه به هزینه های میلیاردی که انجام داده باز هم نتوانسه به جایگاهی که دیوار به علت قدمت خودش دست یافته برسد.
شریک مناسب: حتما به این نکنه توجه داشته باشید که شاید بهترین دوستانتان هم که کاملا موجه به نظر می رسند در زمانیکه بحث مسایل مالی و کاری پیش بیاید ممکن است رفتار کاملا متفاوتی از خودشان نشان دهند و کارهایی انجام دهند که شما اصلا انتظار آن را نداشته باشید، بنابراین قبل از اینکه با کسی شریک شوید و ایده خودتان را با وی در میان بگذارید به صورت کامل تحقیق کنید و بعد تصمیم بگیرید.
عدم تعجیل در انتخاب سرمایه گذار: اشتباه رایجی که بسیاری از کارآفرینان می کنند این است که فکر می کنند حتما باید در همان مرحله اول که ایده به فکرشان رسید به دنبال سرمایه گذار بگردند، درحالیکه هر چقدر که کار را بتوان خود فرد با هر سختی که دارد پیش ببرند و کسب وکار را به مرحله بالاتری سوق دهد؛ هم او می تواند سرمایه بهتری جذب کنند و علاوه بر آن اینکه در ازای مبلغ بیشتر، درصد کمتری از سهام خود را واگذار کنند.
در آخر می خواستم از مرکز کارآفرینی دانشگاه و به خصوص جناب آفای دکتر گودرزی بابت حمایت هایی که از ما کردند تشکر کنم، و اگر هر سوال و کمکی از من بر می آمد می توانید به آدرس miladshojaei1990@gmail.com ایمیل ارسال کنید و حتما سعی خواهم کرد پاسخگوی هم دانشگاهی های عزیزم باشم. موفق و پیروز باشید.

کلید واژه ها: کارآفرینعلامهای


نظر شما :