• رویدادهای مرکز


برگزاری دوره آشنایی با مفاهیم اولیه جذب سرمایه گذار

مرکز کارآفرینی و هدایت شغلی دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری شرکت رایان توسعه پایا جهت آشنایی بنیان گذاران استارتاپ ها، دوره آشنایی با مفاهیم اولیه جذب سرمایه گذار را در تاریخ 29/11/1397 در سالن آمفی تئاتر دانشکده اقتصاد برگزار نمود. این دوره شامل سرفصل های :

1.       چرا جذب سرمایه گذار؟

2.       کدام سرمایه گذار؟

3.       آشنایی با مفاهیم جذب سرمایه

4.       اصول مهم  ارزش گذاری برای جذب سرمایه

5.       اشتباهات متداول در روند جذب سرمایه

بود که توسط سرکار خانم سوده حیدری نسب توضیح داده شد. در ادامه به شرح مختصری از سخنان ایشان پرداخته می شود.

استارتاپ چیست؟

کسب و کار نوپا که با پتانسیل رشد بالا در زمان کوتاه و فضای عدم قطعیت به دنبال راه حل نوینی برای حل یک مسئله است.

جذب سرمایه:

استارتاپ ها به دلیل عدم سرمایه کافی به دنبال جذب سرمایه هستند که می توانند به دو طریق سرمایه ی خود را جذب کنند.

الف) گرفتن وام: مشکلاتی که استارتاپ ها با آن مواجه می شوند این است که گرفتن تسهیلات از بانک سخت است و باید ضمانت نامه ی کافی را به بانک ارائه دهند.

ب) سرمایه گذار: هنگامی که برای گفتگو با یک سرمایه گذار می روید، باید بدانید که برخورد اولی شما بسیار مهم است.باید در چشمان شما باور به ایده وجود داشته باشد.

انواع سرمایه گذار:

سرمایه گذارها در مراحل مختلف رشد یک ایده متفاوت هستند. در مرحله اول که فقط ایده دارید، شتابدهنده ها هستند که با گرفتن 15 الی 20 درصد از سهام شما مبلغی به اندازه 300 الی 800 میلیون ریال سرمایه و منتور جهت راهنمایی تیم به شما می دهند تا آماده جذب سرمایه اصلی شوید. بعد از شتابدهنده ها سرمایه گذاران فرشته که دارای تجربه شخصی در آن زمینه و ارتباطات قوی هستند با سرمایه خود که بدان پول هوشمند(smart money) گویند با شما همکاری می کنند. وقتی ایده شما به مرحله حداقل ارزش پیشنهادی(MVP) رسید، سرمایه گذاران خطرپذیر(VCها) وارد میدان می شوند.

فرایند جذب سرمایه گذار:

- سرمایه گذار درست را انتخاب کنید.

ممکن است آینده شما آن اندازه که برای شما جذاب است برای دیگران نباشد.

همه گروه ها و تیم های دیگر هم به خود باور دارند.

باید بتوانید خود را با عدد و رقم اثبات کنید.

فرایند سرمایه گذاری یک فرایند طولانی مدت است که سریع رخ نمی دهد پس باید به موقع اقدام کنید. نه اینکه صبر کنید تا اصطلاحا کفگیرتان ته دیگ بخورد و بعد برای جذب سرمایه اقدام کنید.

اشتباهات متعارف:

برای جذب سرمایه زودتر از موعد اقدام نکنید.

- بیش از اندازه جذب سرمایه نکنید. (مانع خلاقیت، ارزش استارتاپ ممکن است در مرحله بعد افزایش می کند و کسی در آن مرحله حاضر به سرمایه گذاری نیست).

کمتر از اندازه جذب سرمایه نکنید( به اهداف موردنظر دست پیدا نمی کنید).

ارزش استارتاپ با هزینه یکی نیست.

-  قبل از صحبت با سرمایه گذار مستندات لازم (خلاصه اجرایی برای تیم، محصول؛ بازار و پیش بینی مالی) را بخوانید.

فرایند ارزش گذاری:

1.       ابتدا یک چشم انداز برای آینده خود درنظر بگیرید سپس مدل های درآمدی و هزینه های خود را روی یک برگه بنویسید.

2.       سناریوسازی: 

- خوش بینانه( حتما موفق خواهید شد).

-  محتمل( ممکن است موفق شوید).

-  بدبینانه ( ممکن است شکست بخورید).

وقتی این سه احتمال را درنظر بگیرید، سرمایه گذار بیشتر به شما اعتماد کرده و متفاوت تر با شما برخورد خواهد کرد. برای سناریوسازی بهتر است بین 3 تا 5 سال آینده را دربر بگیرد.

 

تاریخ درج خبر: 1397/12/06  -  ساعت درج خبر: ٠٨:٣٠  -  شماره خبر: ٨٢٣٧  -  تعداد بازدید: 226


خروج