کارآفرینی چیست؟

در تعریف مفهوم کارآفرینی هم صدا شویم...


مقدمه:

زندگی هر فردی را بر اساس نوع وظایف می توان به دوران مختلفی تقسیم کرد. در یک دوره ای از زندگی مهمترین وظیفه انسان تحصیل است که آن را زندگی تحصیلی می نامند و دورانی دیگر که فرد مهمترین و بیشترین وظیفه اش در رابطه با شغل و پیشرفت در آن تعریف می شود زندگی شغلی نام دارد که انسان ها به دلایل مختلفی چون تامین معاش، شکوفایی استعدادها، ایجاد روابط اجتماعی یا تقویت عزت نفس و کسب احترام وارد این دوره از زندگی می شوند.
انتخاب نوع زندگی شغلی یکی از انتخاب های مهم هر فردی است که سایر بخش های زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهد. احساس نارضایتی در زندگی شغلی احساس ناراحتی، افسردگی و ناامنی را در پی خواهد داشت. یکی از مهمترین دلایل نارضایتی از شغل این است که افراد هنگام آغاز زندگی شغلی، آگاهانه و براساس معیارهای صحیح، واقعی و واضح (استعدادها، مهارت ها و علایق) برای خود برنامه ریزی نکرده و بر اساس قراردادهای اجتماعی، ارزش های گروه های مرجع و حرف مردم، رشته تحصیلی و شغل خود را انتخاب می کنند
زندگی شغلی را می توان به سه نوع استخدام، خوداشتغالی و کارآفرینی تقسیم کرد. در این بخش می خواهیم به معرفی مفهوم کارآفرینی بپردازیم. کارآفرینی نه تنها یک زندگی شغلی بلکه یک سبک زندگی و تفکر و یا یک فرهنگ است. این نوع زندگی را افرادی انتخاب می کنند که علاقمند به داشتن زندگی توام با هیجان، خطرپذیری، تنوع، تغییر، خلاقیت و فرصت گرایی، تلاش بیشتر و نوآوری هستند.


تعاریف:

تاکنون تعاریف متفاوتی از واژه کارآفرینی ارائه شده است که در دل اکثر آن ها برخی واژه ها همچون فرصت ، ریسک کردن، نوآوری و ارزش آفرینی جای گرفته است. در اینجا برخی از تعاریف ارائه شده از کارآفرینی را بیان می کنیم و سپس یک تعریف عام که به صورت جامع و کامل بیان کننده مفهوم کارآفرینی باشد ارائه می دهیم:

کانتیلون: وی ابداع کننده واژه کارآفرینی است، کارآفرین را فردی ریسک پذیر دانسته که کالا را با قیمت معلوم خریداری و با قیمت نامعلوم می فروشد
ژان باتیست سی: کارآفرین را هماهنگ کننده و ترکیب کننده عوامل تولید می داند کارآفرینی، یعنی آن که انسان خود مسئولیت توزیع و تولید اقتصادی خویش را بر عهده داشته باشد.اما ویژگی خاصی برای او در نظر نمی گیرد
استینوسن: کارآفرینی را در پی فرصت‌های مناسب بودن می‌داند. از نگاه استینوسن، فرصت‌های مناسب آن‌هایی هستند که از منابع در دسترس فراتر هستند. در واقع از نگاه استینوسن، فرصت‌جویی و در بندِ منابعِ در دسترس نبودن دو ویژگی مهم یک کارآفرین هستند.
رابرت لمب معتقد است که کارآفرینی یک نوع تصمیم گیری اجتماعی است که توسط نوآوری اقتصادی اتخاذ می شود و نقش عمده کارآفرینان را اجرای فرآینده گسترده ایجاد جوامع محلی، ملی و بین المللی و یا دگرگون ساختن نمادهای اجتماعی و اقتصادی می داند
چل و هاروث در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که کارآفرینان افرادی هستند که قابلیت مشاهده و ارزیابی فرصت های تجاری، گردآوری منابع مورد نیاز و دستیابی به ارزیابی حاصل از آن را داشته و می توانند اقدامات صحیحی را برای رسیدن به موفقیت انجام دهند.
جفری تیموند کارآفرینی را خلق و ایجاد بینشی ارزشمند از هیچ می داند. از نظر وی کارآفرینی فرآیند ایجاد و دست یابی به فرصت ها و دنبال کردن آن ها بدون توجه به منابعی است که در حال حاضر موجود است. کارآفرینی شامل خلق، توزیع ارزش و منافع بین افراد، گروه ها، سازمان ها و جامعه می باشد
اما یکی از تعاریف مشهور کارآفرینی توسط شومپیتر ارائه شده است. این اقتصاد دان اتریشی الاصل ساکن آمریکا که او را پدر علم کارآفرینی می نامند بر این باور بود که رشد و توسعه اقتصادی در یک نظام، زمانی میسر خواهد بود که افرادی در بین سایر آحاد جامعه با خطرپذیری، اقدام به نوآوری کرده و با این کار روش ها و راه حل های جدید جایگزین راهکارهای ناکارآمد قبلی شود. یکی از آراء شومپیتر با عنوان تخریب خلاق با شروع عصر فراصنعتی از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار شد. زیرا کارآفرینان به عنوان عاملین تغییر و فرآیند کارآفرینی به عنوان فرآیند تغییر و تحول در نظام اقتصادی مورد توجه قرار گرفت. از نظر شومپیتر نوآوری یعنی تولید محصول جدید، ابداع روش های جدید تولید، گشایش بازارهای جدید، دستیابی به مواد اولیه نوین و روش های سازماندهی جدید.

ارائه تعریف جامع از کارآفرینی:
•    مفهوم عام کارآفرینی مترادف با جریان ایجاد یک کسب و کار جدید است .
امروزه مراجع بین المللی مطالعات کارآفرینی مانند دیده بان جهانی کارآفرینی (GEM)  کارآفرینی را به مثابه ایجاد کسب و کار جدید به طور گسترده مورد استفاده قرار داده اند. نرخ فعالیت های کارآفرینانه که از همین مفهوم گرفته شده است عبارت است از درصد جمعیت بالغ غیر مالک کسب و کار که به ایجاد کسب و کار جدید اقدام می‌کنند.
•     در تعاریف خاص کارآفرینی دو مفهوم ”شناسایی فرصت ها“ و ”ایجاد ارزش افزوده“ به عنوان جوهره تعریف در نظر گرفته شده است. در این تعریف کارآفرینی عبارت است از فرایند جستجو، شناسایی و تحلیل فرصت های جدید و ایجاد یک راهکار ارزشمند برای هر فرصت به منظور ایجاد ارزش افزوده.

از این منظر کارآفرینی محدود به تولید سازمان جدید یا خلق کسب و کار جدید نیست بلکه شناسایی یک فرصت ارزش آفرین در یک سازمان فعلی و یا یه کسب و کار فعلی نیز مصداق کارآفرینی محسوب می‌شود. به طور کل کارآفرینی فرایندی پویا است که در آن فرد کارآفرین با شناسایی فرصت های جدید به ایده ای نو و خلاق دست یافته و با کسب منابع لازم و با پذیرش ریسک معقول فعالیت جدیدی را پایه گذاری میکند و نتیجه این امر ارائه محصول یا خدمتی جدید به جامعه خواهد بود

در نوشتارهای بعدی به ویژگی های افراد کارآفرین و انواع کارآفرینی خواهیم پرداخت