آیا می خواهید با مفاهیم بازاریابی دیجیتال و بازاریابی از طریق موتورهای جستجو (SEM) و نقش آن ها در بازار اشتغال آشنا شوید؟

با مطالعه این نوشتار با ما همراه شوید...

همانطور که می‌دانید بازار امروز، بازار رقابت در فضای باز اقتصادی است و بسیاری از شرکت‌ها و صاحبان کسب و کار، چه کوچک و چه بزرگ برای معرفی خود، کالا و یا خدماتی که می‌توانند به بازارها ارائه دهند با یکدیگر دست به رقابت می‌زنند. یکی از بازارهایی که می‌تواند منافع زیادی را برای آن‌ها به وجود آورد و با توجه به پیشرفت فضای تکنولوژی و الگوهای رفتاری فرهنگ و مصرف در آینده تا حد زیادی بازار سنتی را نیز در بر گیرد، بازار دیجیتال است.

معرفی بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)

ابتدا به معرفی مفهومی به نام «دیجیتال مارکتینگ» یا «بازاریابی دیجیتال» می پردازیم و سپس با استفاده از آمار، افزایش رو به رشد آن را در دنیای تجارت بررسی می‌کنیم:
"دیجیتال مارکتینگ به معنی تمامی اقداماتی‌ است که در راستای بازاریابی یک شرکت یا سازمان انجام می‌گیرد، و در آن از ابزارها و رسانه‌های دیجیتال استفاده می‌شود". ابزارها و رسانه‌های دیجیتال، عمدتا ابزارها و رسانه‌های آنلاین هستند. مانند وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، نرم افزارهای تحلیلی، اپلیکیشن و... . یکی از بزرگترین تفاوت‌های میان دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی در موضوع «نقش مشتریان» می‌باشد، به طوری که برخلاف بازار سنتی، مشتریان بیشترین اهمیت را در بازار دیجیتال داشته و تمام ابزارها و وسایل برای ارتباط بهتر و موثر، در زمان مناسب با او استفاده می‌شوند تا بتوان طیف وسیعی را درگیر کرد تا بهترین نتیجه و بازخورد را مطابق اهداف خود دریافت کنیم.

برخی از مهم‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ موارد زیر می‌باشند:

•    بازاریابی موتورهای جست و جو (SEM) (شامل  سئو (SEO)، تبلیغات کلیکی (PPC) و...)
•    بازاریابی محتوایی
•    بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
•    بازاریابی ایمیلی
•    تبلیغات نمایشی یا بنری
•    کتاب‌های الکترونیکی
•    بازاریابی موبایلی
•    بازاریابی بازی‌های رایانه‌ای
•    بازاریابی از طریق SMS و MMS
•    بیلبوردهای الکترونیکی
•    و…

آمار به دست آمده توسط Hubspot و LinkedIn :

Hubspot (شرکت ارائه دهنده برخی نرم افزارها و راهکارهای بازاریابی دیجیتال)، طی تحقیقی که با همکاری LinkedIn (بزرگترین شبکه اجتماعی کسب و کارها) انجام داده است، به نتایج جالبی در مورد روند رو به رشد بازاریابی دیجیتال و اهمیت آن در دنیای امروز بازاریابی رسیده است.
نتایج این تحقیقات بر اساس بررسی مواردی مانند فاکتورهای زیر می‌باشد:
•    بررسی مهارت‌هایی که متخصصان بازاریابی در صفحات لینکدین خود، به عنوان مهارت‌هایشان ثبت کرده‌اند.
•    مهارت‌هایی که در لینکدین در مورد آن ها جست و جو می شود.
•    شغل‌هایی که در لینکدین وجود دارد (بررسی آگهی‌های استخدام، بررسی شغل اعضای لینکدین و...)
•    سابقه کاری، تحصیلات و... اعضای لینکدین

آمار مربوط به فاکتورهای فوق، در بین سال‌های 2013 تا 2015 مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. برخی از نتایج به دست آمده از آن بسیار جالب بود:
1.    تقویت (یا شروع به فراگیری) مهارت‌های مورد نیاز شرکت‌ها، فرصتی بزرگ برای متخصصان بازاریابی به شمار می‌رود.
2.    سئو (SEO) و بازاریابی موتورهای جست و جو (SEM)، بالاترین مهارتی‌ست که دپارتمان‌های بازاریابی شرکت‌های مختلف، به آن رغبت نشان می‌دهند.
3.    متخصصان بازاریابی، تاکید بسیار زیادی بر مهارت‌های «بازاریابی رسانه‌های اجتماعی» در پروفایل‌های خود در لینکدین دارند.
4.    عناوین شغلی مانند مدیر دیجیتال مارکتینگ، مدیر ارشد بازاریابی (CMO) و Brand Ambassador (فردی با مسئولیت افزایش آگاهی‌رسانی و توسعه برند) در لینکدین بسیار رو به افزایش است. به عبارت دیگر، افرادی که دارای این عناوین شغلی هستند، روز به روز در حال افزایش می‌باشند.
5.    همین طور که بازاریابی پیچیده و پیچیده‌تر می‌شود، اهمیت داشتن  Certificateهای (مدارک آموزشی) مختلف (از کمپانی‌هایی نظیر گوگل و Hubspot) بیشتر می‌شود.

سئو چیست:

کلمه سئو (SEO: Search Engine Optimization) در اصل بخشی از بازاریابی موتورهای جست و جو  (Search Engine Marketing)؛ به راه‌ها و روش‌هایی می‌گویند که در آن با استفاده از دیده شدن در بالاترین نتایج جست و جو، مخاطبانی هدفمند را به سمت وب‌سایت خود روانه کنیم. دو مثال می زنیم:
•    یک آژانس مسافرتی سعی می کند تا با روش های SEO، کاری کند تا در جست و جوی عبارت «تور کیش»، جزو نتایج اولیه گوگل باشد. این کار باعث می شود تا بسیاری از کسانی که خواهان تور کیش هستند، وارد وب سایت این آژانس مسافرتی شوند.
•    یک خبرگزاری (مانند ایسنا) سعی می کند تا پرمخاطب ترین کلمات کلیدی را که در گوگل جست و جو می شود، شناسایی کرده و در برخی از آن ها (مانند عبارت «زمان اعلام نتایج کنکور») رتبه بگیرد. با این کار ترافیک قابل توجهی به سمت وب سایت او روانه می شود.
بسیاری از کسب و کارها تمایل دارند تا در زمینه سئو فعالیت داشته باشند. دلیل اصلی این موضوع، هدفمندی بسیار بالای این روش است. تصور کنید، در مثالی که بالاتر زدیم، دقیقا کسی که تور کیش می خواهد با آژانس مسافرتی مثال بالا تماس می گیرد.

در اثبات محبوبیت سئو برای مدیران کسب و کارها و سازمان به آمار زیر نیز می توانیم استناد می کنیم:

آمار گوگل ترند (Google Trend)
گوگل ترند ابزاری‌ست که در آن می توانید تحقیق کنید که یک «کلمه» یا «عبارت» خاص، به چه میزان در اینترنت (و به خصوص گوگل) ترند می‌شود (ترند به این معنی که افراد در مورد آن جست و جو می کنند، بحث می کنند، سایت‌ها در مورد آن مقاله می‌نویسند و...).
حال اجازه دهید تا در وب سایت trends.google.com، به بررسی عبارت «خدمات سئو» بپردازیم:

 

نمودار فوق به خوبی نشان می دهد که از سال 2008 تا 2012، این عبارت به میزان چشم گیری ترند شده است.
حال اجازه دهید تا کمی بیشتر در مورد سئو صحبت کنیم.

روش‌های سئو همگی به دو روش کلی دسته‌بندی می‌شوند:

سئوی درون سایتی (On Site):
تمامی اقداماتی که بر روی خود سایت انجام می دهیم تا نتایج آن در گوگل بهبود یابد، جزو سئوی درون سایتی تلقی می‌شود. مانند اقدامات زیر:
•    افزایش سرعت سایت (برای راحتی کاربران)
•    بهبود کیفیت مقالات، نوشته‌ها، عکس‌ها و... موجود در وب‌سایت
•    اصلاح و بهینه‌سازی برخی از کدهای سایت (مانند کدهای HTML، کدهای CSS و...)
•    به روزرسانی مرتب سایت (برای مثال راه اندازی بخش مقالات، در سایت و درج روزانه یا هفتگی یک مقاله در آن)
•    لینک سازی داخلی مناسب (برای مثال اگر در وبسایت ویکی پدیا دقت کرده باشید، وقتی یک مقاله را در این وب سایت می خوانید، با لینک کردن برخی از کلمات به صفحه مربوطه‌ی آن‌ها، شما (مخاطب سایت) را به خوبی در استفاده از ویکی پدیا راهنمایی می کند).


سئوی برون سایتی (Off-Site SEO):
تمامی اقداماتی که بیرون از سایت انجام می دهیم تا نتایج آن در گوگل بهبود یابد، جزو سئوی برون سایتی تلقی می‌شود. مانند اقدامات زیر:
•    اشتراک در شبکه‌های اجتماعی: گوگل تشخیص می دهد که برای مثال مقالات وب سایت X، بسیار در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود. این موضوع برای سئوی یک وب سایت مفید است.
•    بک لینک: وقتی یک وب‌سایت، به سایت شما لینک بدهد (حالا این لینک می‌تواند در یکی از مقالات آن وب سایت به شما داده شود، یا به صورت‌های مختلف)، این لینک، برای شما یک بک لینک به حساب می‌آید.
هر چه بک لینک بیشتری داشته باشید، گوگل شما را وب سایت معتبرتری می داند. چراکه حتما وب سایت معتبری هستید که سایت های دیگر مرتب به سایت شما لینک می دهند (دقت داشته باشید که لینک گرفتن به این سادگی ها هم نیست! برای مثال گوگل می توانید بک لینک های Fake را تشخیص دهد؛ و یا بک لینک هایی که از وب سایت هایی با موضوعات مرتبط با سایت شما می گیرد، بک لینک هایی بسیار مفیدتر، معتبرتر و موثرتر هستند. در مورد جزئیات بک لینک مناسب می توان یک کتاب چند صد صفحه ای نوشت که بیان کامل و جزء به جزء آن در این مطلب نمی گنجد.
•    و...

همچنین دسته بندی دیگری نیز در مورد روش های سئو وجود دارد :
1.    سئوی کلاه سفید
2.    سئوی کلاه سیاه
3.    سئوی کلاه خاکستری

سئوی کلاه سفید:
سئوی کلاه سفید یا White Hat SEO، به مجموعه  فعالیت ها و اقداماتی می‌گویند که در راستای بهینه‌سازی وب‌سایت شما برای موتورهای جست و جو انجام می‌شود و هیچ کدام از این اقدامات، ذره‌ای از اصول و قوانین موتورهای جست و جو تخطی نمی‌کنند.
سئوی کلاه سیاه:
سئوی کلاه سیاه یا Black Hat SEO به فعالیت‌هایی می‌گویند که شما برای سئوی وب‌سایت‌تان انجام می‌دهید، ولی این فعالیت‌ها از نظر اصول و قوانین گوگل (و دیگر موتورهای جست و جو) غیر مجاز و نادرست است  که شامل مورادی چون: اسپم کردن، پنهان کردن متن و لینک در صفحه، لینک سازی به روش غیر طبیعی (مثلا به یک وب سایت پولی را پرداخت کنید تا (مثلا) 50 لینک به وب سایت شما بدهد!) و ... که از نظر الگوریتم های گوگل تخلف محسوب می شود.
سئوی کلاه خاکستری:
سئوی کلاه سفید بسیار دشوار و هزینه بر است (و بعضی وقت ها غیر ممکن). از طرفی هم سئوی کلاه سیاه باعث جریمه شما توسط گوگل می شود (جریمه گوگل به این صورت است که مثلا وب سایت شما را به طور کلی از نتایج خود حذف می کند!).
پس چاره چیست؟ در این جا از روش کلاه خاکستری استفاده می کنیم. یعنی استفاده از برخی روش های کلاه سیاه، به طوری که گوگل متوجه آن نشود. یادگیری این روش ها و ترفندها (به عبارتی دور زدن قوانین گوگل)، از اصلی ترین و مهم ترین مهارت های یک کارشناس سئو می باشد.

اما برای انجام سئو به چه مهارت ها و ابزاری‌هایی نیاز داریم!؟

مهارت ها:
•    توانایی راه اندازی و مدیریت یک وب سایت
•    آشنایی به مفاهیم ابتدائی و پیشرفته سئو (هم سئوی درون سایتی و هم سئوی برون سایتی)
•    توانایی تولید محتوای استاندارد (تولید مقاله مفید، تولید تصاویر مناسب و... برای درج در وب سایت)
•    مهارت ابتدایی در مورد استفاده از فضاهای هاست (هاست، به فضایی می گویند که وب سایت شما در آن قرار دارد. وقتی می خواهید یک وب سایت را در اینترنت نمایش دهید، ابتدا آن را طراحی می کنید، و سپس فضایی را (به نام هاست) از شرکت های ارائه دهنده آن خریداری می کنید تا آن ها سایت شما را بر روی هاست خریداری شده قرار دهند. وقتی این اتفاق افتاد، وب سایت شما در شبکه جهانی اینترنت به نمایش در می آید.
مهارتی که شما باید در این زمینه یاد بگیرید، این است که چطور با این شرکت ها تعامل کنید، تا در زمان قطعی (بالا نیامدن سایت)، ویروسی شدن سایت و...، مشکل را حل کنید.
•    مقداری زبان انگلیسی برای استفاده از ابزارهای مورد نیاز در سئو (مانند Search Console، Ahrefs و...)
•    مهارت کافی در استفاده از ویندوز، Microsoft Word، اکسل و کمی فتوشاپ
•    مهارت جزئی در زبان برنامه نویسی HTML (یک زبان برنامه نویسی است که بسیاری از قسمت های مهم یک وب سایت با آن نوشته می شود).

ابزارها:
•    منبعی بزرگ از وب سایت های مناسب برای لینک سازی رایگان (فروم، کامنت، آگهی و..) و غیر رایگان (ریپورتاژ و بک لینک). همان طور که گفتیم، لینک دادن سایت های دیگر به سایت ما، باعث افزایش اعتبار وب سایتمان در نزد گوگل است. از طرفی هم ما نمی توانیم صبر کنیم تا بلکه برخی از افراد نیت کنند که به ما لینک بدهند! ما به تعداد زیادی لینک نیاز داریم و صبر کردن برای اینکه دیگران به ما لینک بدهند، کاری وقت گیر است.
بنابراین سعی میکنیم تا خودمان دست به کار شویم و برای مثال، هزینه ای را به یک وب سایت پرداخت کنیم و از او بخواهیم که در یکی از مقالاتش به ما هم لینک بدهد (این نوع روش لینک سازی دارای اصول زیادی می باشد که اگر آن ها را رعایت نکنیم و گوگل بفهمد که لینک های ما طبیعی نیست (پول داده ایم و خریده ایم!)، منجر به جریمه وب سایت ما می شود). البته همه روش های لینک ساختن نیازمند پرداخت پول نیست. برای مثال شما می توانید در انجمن های اینترنتی (forum) مقالاتی را بنویسید و خودتان هم در آن لینک به وب سایت خودتان بدهید و هزینه ای هم پرداخت نکنید (که این روش هم نیازمند رعایت اصول خود می باشد. وگرنه منجر به جریمه توسط گوگل می شود). حال منظور ما از منبعی بزرگ از وب سایت های مناسب برای لینک سازی این است که برای مثال یک فایل اکسل، شامل آدرس تعداد زیادی فروم، وب سایت ثبت آگهی، وبسایت هایی که در ازای پول، لینک می دهند و... می باشد. تا هر زمان که خواستیم لینک سازی کنیم، به آن ها مراجعه کنیم.
•    Analytics و Search Console که هر دو آن‌ها رایگان بوده و متعلق به گوگل می باشند. این ابزارها به شما کمک می کنند که بازدیدکنندگان وب سایت خود را تحلیل کنید، ویژگی های فنی وب سایت خود را بررسی کنید، لینک هایی که از سایت های دیگر گرفته اید را تجزیه و تحلیل کنید و...
این تجزیه و تحلیل ها و... به شما در سئوی وب سایت تان کمک زیادی می کنند.
•    آشنایی با ابزارهایی مانند  Ahrefs و MOZ و Link Assistant و Majestic SEO و... و نحوه کار با آنها،  تعداد 15 ابزار برتر سئو در سال 2016 معرفی شده است و شما می توانید با استفاده از این ابزارها به یکی از مدعیان این شغل بدل گردید.
هر کدام از این ابزارها کاربردهای خودشان را دارند. برای مثال برخی از آن ها به شما کمک می کنند تا رتبه های وبسایت خود را در نتایج جست و جوی برخی از کلمات کلیدی مدنظرتان مرتب بسنجید و بررسی کنید، تا اقدامات بعدی خود را برنامه ریزی کنید. برخی دیگر از این وب سایت ها به شما کمک می کنند که رقبای خود را بررسی کنید. مثلا بفهمید که آن ها از چه سایت هایی لینک می خرند یا لینک رایگان می گیرند، شما هم بروید و همان جا لینک سازی کنید! (البته به این سادگی ها هم نیست! و نیازمند احتیاط و رعایت یک سری اصول دارد).
•    توانایی مدیریت پروژه و آنالیز (سئو هم مانند بسیاری از پروژه ها، مجموعه‌ای‌ست از یک سری اقدامات که هر کدام باید به موقع و هوشمندانه انجام شود. بنابراین نیاز دارید تا بتوانید پروژه خود را مدیریت کنید. همچنین نیاز دارید تا وب سایت خود و رقبای خود را بر اساس فاکتورهای مختلفی که در سئو اهمیت دارند (بک لینک ها، کیفیت محتوا، سرعت سایت و...) بررسی و آنالیز کنید، تا بتوانید اقدامات بعدی خود را هوشمندانه تر انجام دهید.

منابع و آموزش‌ها:
شما می توانید برای آموزش از مقالات به روز و معتبر خارجی استفاده کنید، از مهمترین مزایای این مقالات صحیح بودن آنها و منابع معتبری است که می توان به آنها مراجعه کرد، اما با تحقیقات بیشتر و صحبت با افراد حرفه ای در این مورد متوجه می شوید که این مقالات مناسب سئو ایران نیست و بیشتر به سئو کلاه سفید اتکا دارد.
منبع دوم مقالات فارسی است، بزرگترین مزیتی که دارا است همان فارسی بودن آن است، این مقالات اکثرا ترجمه تحت الفظی مقالات خارجی است، پراکنده است و در اکثر موارد به روز نیست و موارد نادرست در آن دیده می شود. پس بهتر است تا در زمان خواندن مقالات فارسی از مقالات خارجی نیز استفاده کنید و در گروه های تلگرامی حرفه ای عضو شوید.
به دلیل اینکه سئو به صورت روزانه تغییر می کند بهتر است تا به روز باشید، با سرچ کردن در مورد آموزش سئو با کلاس ها و کارگاه های زیادی مواجه می شوید که هریک هزینه های بسیار متفاوتی دارند. هزینه این کارگاه ها  به طور تقریبی از 400 هزار تومان تا دو میلیون  تومان می باشد، همه آن ها این اطمینان را به شما می دهند که سئو را به شما آموزش می دهند. کلاس های آموزش در مرحله اولیه شاید برای شما که مبتدی هستید کاربرد داشته باشد اما بهتر است تا به شرکت های حرفه ای مراجعه کنید و این کار را با تمام پیچ و خم های آن در کار یاد بگیرید.

منابع:
•    منبع 1: دیجیتال مارکتینگ چیست Modir TV
•    منبع 2: تحقیق مشترک Hubspot و LinkedIn
•    منبع 3: MOZ و Search Engine Land
•    منبع 4: trends.google.com
•    منبع 5: آموزش سئو Modir tv
•    منبع 6: سئو آویژه